بررسی تاثیرنمایشنامه های آنتوان چخوف بر آثار اکبر رادی با رویکرد فرمالیستی وتاکید بر دو نمایشنامه از اکبر رادی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده آذین مبارک
  • استاد راهنما قطب الدین صادقی
  • سال انتشار 1391
چکیده

در این تحقیق، آثار نمایشیِ اکبر رادی با پنج نمایشنامه ی بلند آنتوان چخوف، از نظر محتوا و فرم، بویژه از نظر ساختار، زبان، دیالوگ، و شخصیت، مقایسه می گردد. و این نتیجه مشخص می شود که بسیاری از آثار رادی را می توان، از نظر محتوای واقع گرایانه و بازتاب مسائل جامعه ی خود، و اهمیت به زبان، مطابق با آثار چخوف دانست؛ امّا از نظر فرم، با توجه به تعدد و تنوع فرم دراماتیک هر یک از نمایشنامه های رادی، مختصات سبکی ویژه و منحصر به فردی، به غیر از رئالیسم یکدست چخوف، در آنها دیده می شود. از میان آثار رادی، که به طور کلی بررسی نمودیم، دو نمایشنامه "لبخند باشکوه آقای گیل" و "منجی در صبح نمناک"، را مورد مطالعه ی دقیقتری قرار داده ایم. و به این نتیجه رسیده ایم که فرم دراماتیک در نمایشنامه ی "لبخند باشکوه آقای گیل"، دارای رئالیسمی مطابق نمایشنامه های چخوف است؛ امّا فرم دراماتیک در نمایشنامه ی "منجی در صبح نمناک"، با آثار چخوف متفاوت است؛ زیرا در چند سطح فضاسازی واقع گرایانه و انتزاعی، در بافت و ساختار این اثر، به هم آمیخته شده اند. با این همه، از نظر زبان، دیالوگ، و شخصیت پردازی، در هر دو نمایشنامه ی مورد بررسی، تشابهات بسیاری با آثار چخوف دیده می شود.

منابع مشابه

سایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامه‌های آنتون چخوف و اکبر رادی)

آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس روسی، تأثیر به‌سزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردان‌های تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایش‌نامه‌های منحصر به‌فرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگی‌های کلی نمایش‌نامه‌های رادی و چخوف می‌پردازد و ضمن مقایسة تفاوت‌ها و شباهت‌های کلی...

متن کامل

بررسی تطبیقی مفهوم زمان و فضا در نمایشنامه های آنتوان چخوف و اکبر رادی

در این پژوهش سعی شده است تا با تحقیق و جست وجو در مفاهیم زمان و فضا مقایسه ای میان سبک دراماتیک چخوف و سبک دراماتیک رادی صورت پذیرد. بدین منظور دو رویکرد پدیدار شناسی (برای تحلیل فضاسازی) و روایت شناسی (برای تحلیل زمانمندی) همزمان به کار گرفته شده اند. در فصل اول کلیات بیان شده است. در فصل دوم به مفاهیم بنیادین روایت شناسی و پدیدارشناسی اشاره رفته است. در بررسی نسبت های گوناگون میان روایت و زما...

15 صفحه اول

بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه‌های درام است که در ایران با نام رادی رقم می‌خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و...

متن کامل

بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه‌های درام است که در ایران با نام رادی رقم می‌خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و...

متن کامل

سایة آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامه های آنتون چخوف و اکبر رادی)

آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایش نامه نویس روسی، تأثیر به سزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردان های تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایش نامه های منحصر به فرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگی های کلی نمایش نامه های رادی و چخوف می پردازد و ضمن مقایسة تفاوت ها و شباهت های کلی...

متن کامل

بررسی تطبیقی دو اثر از اکبر رادی و کسافر کروتس

تئاتر هویت (بومی) یکی از گونه های درام است که در ایران با نام رادی رقم می خورد و در آلمان به شکل مدرن آن در سده بیستم پیشگامانی چون هوروات، ماری لوئیزه فلایسر، فاسبیندر و کروتس را در پیشینه خود دارد. این تئاتر به شکل امروزی آن انتقادی – اجتماعی است و درباره مردم و برای مردم بوده و به زندگی قشر فرودست، کارگر و کشاورز تعلق دارد که در روستاها و یا حاشیه شهرها زندگی می کنند و واقعیت زندگی آنان را ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023